>

סיכום ישיבת ועדת חינוך אזורית - מ.א. מגילות ים המלח 24/9/20‎

תאריך:  יום חמישי ו' שרי תשפ"א, 24 בספטמבר 2020 (בזום)

משתתפים: פרחית אלדן, רביב צחי, עמית וייס, אפי מושקטו, סוזי שלו, טלי מוסקל, אריה כהן ורונן בר-אברהם (יו"רים).

הצטרפו: מורן אברשימי ומאיה בן ארי (מצוות מחלקת החינוך)

 

מהלך הישיבה:

בתחילת הישיבה סוקרו שני נושאים, שקיבלנו עליהם פניות בחודשים האחרונים, ויו"רי הוועדה ראו לנכון שהוועדה תקבל סקירה באשר להתייחסות הרשות ומחלקת החינוך בפרט לנושאים:

  1. תחום הסייעות המסגרות חינוך, שבאחריות המועצה: איתור וגיוס, העסקה, תגמול, התמקצעות.
  2. התייחסות לנושא מיניות בריאה ומניעת הטרדה מינית במערכות החינוך.

טלי סקרה במצגת מפורטת (רצ"ב) את שני הנושאים.

בנושא הסייעות:

  1. הרשות מפרסמת מכרזים ואיוש התפקידים הוא על פי הליך של גיוס מסודר.
  2. ישנם כמה סוגי סייעות: סייעת אישית (לתלמיד/ה, על פי זכאות בהתאם להחלטות וועדת השמה), סייעת רפואית (למשל לילדים עם אלרגיות חמורות או שזקוקים לסיוע פיזי כלשהו), סייעות בחטיבה הצעירה וסייעות בכיתות הקטנות. איוש התפקידים נעשה על פי ההתאמה של כל אחת מהמועמדות לכל תפקיד, בהתאם לכישוריה.
  3. לכל סייעת יש "סל" שעות ותנאים לה, וצוות המועצה עמל על מנת לוודא שממצים את כל סל השעות והתנאים.
  4. מתקיים פורום סייעות בהנחיית יועצת בית הספר. 
  5. לכל סייעת יש הסכם שכר, שהוא פועל יוצא מההסכמים הקיבוציים של ארגון העובדים עם השלטון המקומי.
  6. גם שכר הסייעות מפוקח על ידי משרד הפנים, ואין לרשות יכולת לשלם שכר מעבר למה שנקבע בהסכם הקיבוצי.

לסיכום, בתוך התנאים הצנועים בהם מועסקות הסייעות, הרשות משתדלת מאד לעשות הכל כדי להבטיח את זכויותיהן, לשמר אותן בתפקידן ויחד עם כל זאת לפעול על פי חוק. לאור לקחי העבר, בחודשים האחרונים טלי עובדת בצורה מאד מדוקדקת על כל ההסכם ומה מגיע לכל סייעת, יחד עם דוד בלאו, מזכיר המועצה, כדי לוודא שהדברים יהיו ברורים ולא תהיינה אי-הבנות באשר לתנאי העסקתן וזכויותיהן.

 

בנושא מיניות בריאה ומניעת הטרדה מינית

לאור מקרה האונס באילת, קיבלנו פנייה שמבקשת לברר מה נעשה ברמת המועצה בנושא באופן כללי, ובפרט ביישובים ובמסגרות החינוך.

טלי נתנה סקירה מהירה אך מפורטת (רצ"ב) – הנושא הזה מטופל בצורה רציפה ושוטפת בתכניות העבודה של המחלקה – הן מול בתי הספר, הן מול היישובים ומערכות החינוך החברתי בהם, והן פעולות, מפגשי הסברה, הרצאות הן לילדים והן להורים שהמחלקה, במקרה זה בטיפולה של מורן, יוזמת ומקיימת.

חברי הוועדה התרשמו שהנושא אכן מטופל, ונמצא על סדר היום, והפעולות מורגשות בשטח.

 

הנושא המרכזי  - מדיניות הרשות בתחום הנוער במגילות

הנושא הזה עלה כאחד הנושאים החשובים במפגשי השיח ההתחלתיים בתהליך שקיימנו עם ארגון "ערי חינוך" לפני כשנה. כעת, צוות מחלקת החינוך התכנס והעלה את הסוגיות המרכזיות, הרחבות, שמעסיקות אותנו בתחום הנוער. טלי נתנה סקירה על הנושאים באמצעות מצגת ברורה ותמציתית (רצ"ב עיקרי המצגת). אחרי סקירת הנושאים העיקריים טלי העלתה הצעה לקיים מפגשים עם מנהלי קהילות, רכזי חינוך, ואח"כ לצאת בסדר צרכים ראשוני אל הציבור. בנוסף הועלו צעדי המשך לתהליך עבודה זה.

רונן ציין כי, לאור העבודה שהתהליך הזה בהכרח יכלול מרכיב של שיתוף ציבור בהמשך, כרגע ביקשנו לדון ברעיון הראשוני עם חברה הוועדה בלבד.

רונן בירך על הרעיון. מציין כי להבנתו עד היום לא גובשה מדיניות של הרשות שלוקחת בחשבון באופן אפקטיבי את המתחים, החיוביים, הקיימים בין היישובים לבין המועצה, בין החניך היחיד והקבוצה (בפעילות החברתית), ובין הצרכים וההעדפות של ילד ומשפחתו לבין מה שהיישוב והמועצה יכולים "לספק". חלקינו, ואני בתוכם, לעתים חושבים שאנחנו יכולים לגור במגילות אך שילדינו יקבלו את מגוון הקיים ברעננה, מודיעין או ירושלים, ולא כך היא. תהליך העבודה הזה יהיה מורכב, אם בסופו של דבר נוכל לייצר מענה יצירתי, שלא קיים כרגע, ורצוי ללמוד מרשויות אחרות.

אפי – מברך על המהלך, אך מבקש שלא נחזור על "שיתוף יתר" שעשינו בתהליך עם ערי חינוך, שבסופו של דבר "נתקענו" איתו. מציע לעבוד עם וועדה קטנה, בדומה למה שנעשה בתהליך שהובילה טלי עם ביה"ס היסודי לאחרונה. חשוב לשמר במענים על הייחודיות של הפעילות היישובית, ויש ללמוד מה מעשה בכל יישוב. כמו כן, חסר לי בתהליך התייחסות לגיבוש ערכים המובילים בתחום הנוער. דבר נוסף – יש לבחון את סוגיית תנועת הנוער באזור – האם להמשיך עם הנוע"ל או להזמין תנועות אחרות להציע הצעות להקים פעילות באזור.

עמית ציין כי הוא תומך במהלך ורצוי לעבוד עליו במסגרת וועדה קטנה.

חברים נוספים ציינו כי החינוך החברתי הוא לא פחות חשוב מהחינוך הפורמלי, ומברכים על מהמהלך. חלקם ציינו כי השנה, למרות קשיי הקורונה, הייתה פעילות טובה של תנועת הנוע"ל.

מורן ציינה כי היא שמחה על משוב החיובי של חברי הוועדה ועל ההבנה בחשיבות לקידום הנושא.

אריה - נושא הערכים אכן חשוב. גם נושא זהות היישובית ביחד ואל מול הזהות האזורית, והכל יילקח בחשבון. למרות הקושי, תהליך העבודה עם "ערי חינוך" יצר דינמיקה שחייבה אותנו לפעול ובסופו של דבר לייצר המענה שהוסכם עליו. בתחום הנוער בסופו שלדבר נצטרך לייצר מענים שיתאימו בכל יישוב.

מודה לחברים על הדיון, היה חשוב בשלב ראשון לקיים זאת במסגרת הוועדה. אחרי סוכות אמורה להתקיים פגישה עם מנהלי הקהילות, בה יעלה הנושא ונבקש מהם התייחסות ראשונית.

רונן ביקש לציין בפני טלי וצוותי המחלקה כי בשלב סקר הצרכים חשוב יהיה להקפיד על ניסוח השאלות, כדי לקבל מידע מהימן ורלוונטי לעשייה.

חברים נוספים ביקשו לשתף באופן ראשוני את חברי המליאה בנושא.

 
גמר חתימה טובה !

 

לצפייה במצגת לחץ כאן

האחריות הינה של המבקר בלבד, והמועצה אינה אחראית בכל צורה שהיא לטיב ו/או לתוכן האתר והאמור באתר הינו בגדר המלצה בלבד

עיצוב: Ronnie Baruch | תכנות: tq.soft

נגישות