>

סיכום ועדת חינוך 6/2020 - מ.א. מגילות ים המלח- 14/6/20‎

תאריך:  יום שני 14 ביוני 2020,   

משתתפים: פרחית אלדן, רביב צחי, עמית וייס, אפי מושקטו, סוזי שלו, טלי מוסקל, אריה כהן ורונן בר-אברהם (יו"רים).

 

מהלך הישיבה:

בתחילת הישיבה אריה  סקר את המורכבות של בידוד תלמידי וצוות בית ספר מגילות והחזרה ללימודים. המועצה פועלת על מנת להחזיר את הלימודים באופן מבוקר, בקבוצות קטנות וחלוקת למתחמים, כדי שניתן יהיה לשמור על הבריאות ולא להסתכן בחזרה לבידוד.
טלי מציינת כי המתווה הזה פורסם כבר לפני כמה ימים, ויש התארגנות כיצד לקיים הסעות בחלוקות לקבוצות, שוב, כדי שניתן יהיה לקיים את המשך הלימודים אך לא להסתכן בכניסה לבידוד מחודש כתוצאה מהדבקה חוזרת, שכולנו מקווים שלא תהיה .  כרגע ההתארגנות היא כדי להמשיך ללמוד באופן מלא עד ה – 13 ביולי.

רביב – האם קיימת כבר חשיבה על אופן הלימודים בצל הקורונה בשנה הבאה.

אריה וטלי משיבים כי עדיין לא, כרגע ההתארגנות היא כדי לצלוח בצורה טובה ובטוחה את סיום שנת הלימודים. משרד החינוך עוד רחוק מלהנחות כדי מתנהלים בשנה הבאה, אבל אנחנו בהחלט מתכוונים לעשות הערכת מצב מקומי בתום שנת הלימודים.

הנושא המרכזי: תכנית לבניית הסכמות בבי"ס יסודי לקראת שנת הלימודים הבאה, בדגש על התאמות לקליטת התלמידים הדתיים חזרה בבית הספר
 

לאור ההחלטה של ועדת החינוך בישיבה הקודמת, בדבר הצורך לבצע התאמות לקראת קליטת ילדים ומשפחות שיצאו מבית הספר בשנים האחרונות ושייקלטו חזרה השנה (לאור הסגירה של מסגרת "נווה" באבנת וייתכן חזרה של חלק מהילדים שלומדים במצפה יריחו), טלי מסבירה כי המועצה יזמה עבודה ממוקדמת לבניית הסכמות לקראת שנת הלימודים הבאה. לצורך כך בדקנו מספר אפשרויות לקיים שיח ממוקד וקצר מועד, בגישת בניית הסכמות. בחרנו בעו"ד מיכאל צור, אחרי שהומלץ בחום על ידי המפעם (מרכז הידע) של משרד הפנים. מיכאל הוא עו"ד, מגשר, מומחה לניהול מחלוקות, והיה גם מנהל בית ספר בעברו.  

טלי - לצורך ניהול תהליך אפקטיבי התבקשנו על ידי מיכאל להקים צוות קטן של הגורמים הרלוונטיים, לכל היותר שמונה איש ואישה.
אריה: הצענו לבנות צוות שמציגים את "קולות" (נקודות מבט, השקפות, תפיסות עולם) השונים במועצה. זהו צוות של גורמים מעורבים כיום בחיי בית הספר, ושמשקף את מירב הקולות הקיימים כיום.
אריה מציין כי הייתה תקופה לא קצרה שהמועצה לא הייתה מעורבת בנושא, העניין נוהל ברמה היומיומית על ידי צוות ביה"ס ומצד שני הייתה התחייבות רשותית מתחילת ההשתלבות של ילדי אבנת בבית הספר כי כל ילד דתי בתחום בי"ס יסודי יהיה בעל ידע מספק (שיירכש במערכות שלנו) כדי להתקבל לחטיבת ביניים דתית בהמשך. לאור ההבטחה הזו, העובדה שמסגרת "נווה" באבנת נסגרת וההחלטה שלנו בוועדת חינוך כי בשלב זה לא מוקם בי"ס ממ"ד בשנתיים הקרובות – הרשות לוקחת אחריות ומבקשת להתוות דרך. סה"כ כל הקולות שאני שומע הם שרוב רובם של התושבים רוצים להגיע להבנה, שתחזיק מעמד לתקופה יציבה.  


רביב - מה המספרים הטנטטיבים לשנה הבאה של תלמידים דתיים ושאינם דתיים במגילות ?
טלי - אחרי בניית ההסכמות נוכל לדעת כמה יירשמו בבית הספר לשנה הבאה.
רביב - ייבנה מודל אבל אח"כ משפחות לא תירשמנה לביה"ס ?

טלי – אכן זה אתגר, אנחנו מאמינים שההסכמות שנגיע אליהם יאפשרו לתלמידים ומשפחות רבות נוספות להירשם.  

רונן  מציין כי חשוב לבצע תיאום ציפיות עם הקבוצה שתשתתף בתהליך וגם לשדר זאת לקהילה כי אנחנו מבקשים מכל הציבור לקחת אחריות ו"להיכנס מתחת לאלונקה", כלומר המועצה כאן מובילה תהליך יצירתי לבניית הסכמות, מתכונת שעוד לא ניסינו אותה ב – 15 שנים האחרונות ולכן מבקשים מכולם לתת הזדמנות אמיתית לתהליך.
רביב -  בי"ס עבר כמה תהליכים בשנים האחרונות, מתחילים כעת מאפס ?
אריה - הצוות ייקח בחשבון את כל מה שנעשה עד היום בבית הספר, ויבנה תהליך הסכמות ממוקד ואפקטיבי.  
אפי – זה אמנם נכון שיש יש קולות שונים, אך לדעתי יש מעט קולות ששומעים אותם חזק, ויש הרבה קולות שלא שומעים, שהם פחות "רעשנים". אני מבקש שהתהליך ייצמד למה שהוסכם בשולחן הזה  - זה בית ספר ממלכתי, לא משלב ולא ממ"ד והוא יישאר שכזה. בתוך גבולות הגזרה האלה איך אפשר לבצע הרבה התאמות יצירתיות ולחיות טוב ובשלום. בעקבות כל זאת אני מבקש שייצא מכתב מראש המועצה, עם הסבר לציבור על מטרות הצוות.

אריה – בהחלט ניידע את הציבור על המהלך.
עמית - רעיון מבורך, המתווה קריטי וחשוב שמי שייקח חלק יהיה לו ילדים בבית ספר היסודי.  הייתי רוצה שהצוות יהיה רחב יותר, יכלול משתתפים נוספים.
סוזי - בית הספר הזה ירצה את רוב האנשים, אבל לא את כולם. אני לא חושבת שהתהליך יעזור, ואני חושבת שעדיף יהיה לשמר את האנרגיות כדי להקים בית ספר דתי, כשהמספרים יהיו רלוונטים.
פרחית – אני תומכת בתהליך. אנחנו קהילה אחת וכרגע צריך לעשות מאמץ להתכנס אל תוך בית הספר הקיים.
טלי - יש להסתכל על התהליך כהזדמנות, ייתכן שהפתרון הזמני יכול להפתיע אותנו ולייצר פתרונות טובים להמשך.

רונן מציין כי המתודולוגיה הזו של יישוב מחלוקות וגישור יש לה רציונל מסוים, ואני מציע לתת לה הזדמנות. המשמעות של זה היא, למשל, שאי אפשר לעבוד עם קבוצה גדולה מידי של אנשים, כי אחרת לא נגיע לתוצרים אפקטיבים תוך זמן קצוב. היינו שותפות ושותפים לתהליכים, אפילו לא מזמן, בפורום רחב שלא הובילו אותנו רחוק. יחד עם כל זאת, מציע להיות צנועים בציפיות מהתהליך, לבנות הסכמות בסיסיות שאפשר יהיה לבחון אותם בשנה הראשונה ולתקן אם צריך, כדי לצלוח טוב את השלוש שנים עד להקמת בי"ס יסודי, ככל המספרים יבשילו לכך.
אריה – אכן לא יהיה נכון לעורר ציפיות מוגזמות מהתושבים. צריך יהיה ללכת על מודל מדוד שניתן יהיה לבחון אותו ולתקף אותו.
אריה מציג את הצוות שמוצע : עמית וייס, פרחית אלדן, רביב כהן, שרה דמרי, טלי קב, נועה לוי, רחלה אליאב ומורה נוספת מתוך הצוות. טלי מוסקל מנהלת מח' החינוך תתכלל את התהליך.
הצוות יהיה ריבוני להגיע להסכמות - שניתן יהיה ליישם אותן אח"כ. בין היתר נציגות צוות בית הספר נמצאות בו כדי לבחון שהרעיונות שיעלו, ניתן יהיה ליישם אותם בשטח. אח"כ זה יוצג לי כראש הרשות ואם יהיה צורך לתקן משהו קריטי לבחון זאת, אבל השאיפה היא שמה שיוסכם יבוצע.

רביב  - מה ההיגיון שאנשים שהם נמצאים זמן לא רב באזור יהיו חלק מצוות כה קריטי להמשך פעילות ביה"ס ? וגם חסרים נציגים של יישובים נוספים.

אריה – הרעיון הוא כי הנציגים ייצגו את הקולות הבולטים הקיימים היום. אין משמעות לנציגות של היישובים לנושא הזה.

רונן מציין כי לא בטוח שאלה מבינינו שנושאים את ההיסטוריה והזיכרון הארגוני של שנים רבות אחורה יתרמו יותר מאלה שבאים דווקא כ"לוח חלק" בלי מטען כבד היסטורי "על הגב".
פרחית  -  קיבלנו מכתב מההנהגה הורית והיום קיבלנו תשובות לכל השאלות שעלו בו, ואני בטוחה שטלי ואריה יענו.
פרחית -  אם אכן רחלה חוזרת לנהל את ביה"ס בשנה הבאה, מה קורה לגבי התקציב המיוחד שדיברתם איתנו עליו?

אריה משיב כי אכן לא נוכל לקבל את כל התקציב שביקשנו מהתכנית, אבל אנחנו עושים מאמץ מול מחוז ירושלים כדי לקבל תמיכה נוספת, שלא דרך תכנית "מישרים", לשנים הקרובות.

אפי מציע שתהיה אפשרות לייצר, ברמת מועצה, "מניית חינוך" מועצתית.  כך נוכל לעשות באופן עצמאי דברים נוספים בתחום החינוך בלי להזדקק לתקציבי מדינה.
טלי מציינת, לאור השאלות שעלו בעניין, כי ישיבות הצוות יתחילו בהקדם, והן תהיינה פיזיות ולא באמצעות זום.

לקראת סיום הישיבה, פרחית שואלת מה קורה לגבי פעוטונים, לאור סגירה אפשרית של פעוטון בורד יריחו בשנה הבאה, ובכלל דיון בנושא גיל הרך ומעורבות המועצה בנושא.

אריה מציין כי כרגע אין פיקוח של המועצה על תחום הגיל הרך, אך הנושא ידוע ומוכר לנו ואנחנו עושים מאמצים לסייע.

רונן מציין כי בישיבות הקרובות של הוועדה יש נושאים רבים, הקשורים למדיניות החינוך, שיעלו, שלא נגענו בהם בחודשים האחרונים, לאור העיסוק בתהליך שעשינו עם ערי חינוך ומשבר הקורונה. כעת אנחנו עובדים עם טלי ואריה כדי להכין הישיבות הבאות וכמובן ניידע את הוועדה מבעוד מועד על הנושאים שבסדר היום.

אריה, רונן ושאר חברי הוועדה ברכו את פרחית, רביב ועמית בברכת הצלחה על השתתפותם בצוות בניית ההסכמות. אריה מציין כי יש להם אחריות ציבורית רבה והוא בטוח שימלאו את תפקידם בהצלחה. 
 

העתקים:

חברי הוועדה, חברי מליאה, מנהלי קהילות, מנהלי בתי ספר, מזכירויות היישובים

האחריות הינה של המבקר בלבד, והמועצה אינה אחראית בכל צורה שהיא לטיב ו/או לתוכן האתר והאמור באתר הינו בגדר המלצה בלבד

עיצוב: Ronnie Baruch | תכנות: tq.soft

נגישות