>

סיכום ישיבה שלישית – ועדת חינוך מועצה אזורית מגילות ים המלח

תאריך: יום ראשון כ"א באייר תשע"ט, 26 במאי 2019

משתתפים: פרחית אלדן, רביב צחי, עמית וייס, אפי מושקטו, אריה כהן ורונן בר-אברהם (יו"רים).

מוזמנים: שרה דמרי ואיתי פריד, נציגי המסגרת החינוכית "נווה" ביישוב אבנת.

נעדרו: איתי מאור (פרש מהועדה).

 

מהלך הישיבה:

רונן ציין כי השתתפותם של נציגי המסגרת החינוכית "נווה" שבאבנת, היא לאור הזמנתנו, ועל מנת שחברי הועדה ישמעו ממקור ראשון מנציגי המסגרת וישאלו שאלות.  המפגש הזה מצטרף לשיחה שקיימו נציגי "נווה" עם אודי ואריה בחודש האחרון.

 

איתי הודה על הזמנתם לוועדה ופתח בסקירה על המסגרת:  

כיום לומדים במסגרת זו 14 ילדים, מגילאי א' עד ג'. ילד אחד מהיישוב קדם ערבה והשאר מתוך אבנת המסגרת הוקמה כיוזמה של הורים מהיישוב. שתי נשות צוות מובילות את הלמידה, ויש הורים רבים המתנדבים ללמד נושאים שונים במהלך השבוע.

שרה הציגה מצגת של תפיסת המסגרת:

שלושת העוגנים המרכזיים של פעילות המסגרת הם:

  1. יהדות כ"שפת אם" (כהגדרתם). זהו המשך הנכחת היהדות, כפי שבאה לידי ביטוי בבית.
  2. רווחה נפשית  (מענה ספציפי לכל ילד כהגדרתם).
  3. למידה חוויתית (מגוון מתודות ומגוון הזדמנויות ללמידה).

המסגרת שמה דגש מאד משמעותי על כל הנושא הרגשי, מייצרים למידה "מבוססת פרויקטים" וכן עובדים על פיתוח מיומנויות בין-אישיות ועבודה קבוצתית. עושים שימוש בכלי עבודה רוחניים, למשל mindfulness.

המסגרת מספקת בין 8 ל – 10 שעות לימודי יהדות בשבוע, מכיתה א'. היחס של החונכות (כך מוגדר צוות המורות) הוא של אחד על 15 ילדים לכל היותר. אחת לשבוע כל תלמיד פוגש את חונכת לשיחה אישית – זמן אישי, כיצד הילד מרגיש במסגרת וכו'. זהו זמן שהילדים מצפים לו.

קבוצות הלמידה הן רב גילאיות, כלומר ילדים בוגרים שצריכים חיזוק במקצוע מסוים ילמדו עם הצעירים יותר, וההיפך, מנסים לייצר התאמה למצבו ולצרכים הספציפים של הילד.

במהלך היום יש "זמן למידה חופשי", מאין הפסקות פעילות עם עזרים שונים.

מבנה הלימודים הוא משתדל להיות דומה לבית, עם אפשרות לייצר גמישות בחללי הלמידה לפי הצורך.

יש מעורבות מאד פעילה של הילדים בתהליכי הלמידה, וכן של ועד ההורים, המשקיע הרה מאד שעות במסגרת.

יום הלימודים מתחיל ב – 8:15 ומסתיים בשעה 13:30. כל יום יש מפגש סיכום היום.

הילדים מקבלים הערכה, המכונה "משוב מצמיח", ללא ציונים מספריים.

כיום יש במסגרת את כל שכבת א' מאבנת, 2 מתוך 6 ילדים בשכבה ב', 3 מתוך 6 ילדים מתוך שכבה ג'.

בשנה הבאה צפויים להיות באבנת 22 ילדים מא' עד ד'.

המסגרת מתקיימת מתשלום של הורים ותרומות, לא מקבלים תמיכה משום גוף רשמי.

היגע פעם אחת מפקח מטעם משרד החינוך, אשר התרשם מהמסגרת.
 

עמית – האם ההורים יודעים מה מצבו של הילד מבחינה לימודית ? שרה ואיתי  - כל הורה מקבל תמונה מהימנה של מצבו של הילדים מבחינת מיומנויות יסוד בלמידה (קריאה, כתיבה, חשבון, וכו').

פרחית – אני מעריכה את העשייה, ייתכן והייתי רוצה מסגרת כזאת לילדים אך יש חוק במדינת ישראל, וכרגע אתם מפרים אותו.

רונן  - מעניין כי הדבר הראשון שפתח את המצגת הוא "יהדות כשפת אם", אך כל ההצגה והדגש וההסבר ניתן על המרכיבים הרגשיים והמתודיים של המסגרת.

אפי מציין כי המסגרת הזאת עלולה לייצר בידוד של הילדים מיתר הילדים המועצה. איתי - זה נכון, וזה אחד המחירים שהם כבר משלמים. אין לנו כוונה להסתגר.

רביב שאל איפה עומד היישוב בעניין הזה ? איתי ושרה ציינו כי זוהי יוזמה של הורים, זוהי לא מסגרת של היישוב, היישוב לא מקדם אותה, אך גם לא חוסם אותה.

אפי – מה אתם מצפים שיקרה ? הילדים האלה הם תחת אחריות הרשות ובשלב זה הם לא בפיקוח שלה. כמו כן  - איפה החיבור ללימודי הליבה של המדינה ? איתי ציין כי הכי הרבה הם היו רוצים לשלב את המסגרת בתוך בי"ס מגילות, כמסלול שעומד כאפשרות לחלק מהתלמידים. אנו מאמינים כי אפשרות זו יכולה למשוך תושבים חדשים המחפשים חינוך ברוח זו. בירושלים, כפר סבא ורחובות קמו בשנה האחרונה מסלולים שונים בתוך בתי ספר. זה לא פשוט אך אנחנו מאמינים שזה אפשרי. בעניין לימודי הליבה הלימודים מיושרים לגמרי עם מה שהילדים אמורים ללמוד על פי תכניות הלימוד הבסיסיות של המדינה.

איתי – אנחנו שותפים לחששות שלכם, קיבלנו מכתב שאנחנו מפרים חוק, וזה לא נעים לקבל מכתב כזה. יחד עם זאת, יצאנו לדרך כי חיפשנו מענה לצרכים שלנו כהורים, שלא הצלחנו לקבל עליהם מענה בבי"ס מגילות. שרה – בשלב זה אנחנו לא יכולים לוותר על הצרכים שלנו.

אריה ורונן הודו לשרה ואיתי על ההסבר המפורט והדיון הכנה.

_________________________________


המשך הדיון של הועדה בנושא
 

אריה – בחודשים האחרונים נעשו מספר צעדים לדבי המסגרת: שלחנו מכתב ליישוב, המציין כי אין לקיים פעילות של מסגרת חינוכית ללא פיקוח בתוך מבני היישוב, ונשלחה קצינת ביקור סדיר לקבל במקום. המבנה בו מקיימים את הלימודים הוא לא בבעלות הרשות ולא נבנה על ידי הרשות. בית הספר עשה צעדים משמעותיים בשנתיים – שלוש האחרונות, ובין היתר פרס האות שניתן לו הוא עדות לכך. יחד עם זאת, בית הספר הממלכתי יכול לתת מענה מוגבל בתחום היהדות, לעומת השאיפות של המסגרת הזו. יחד עם זאת, כפי ששמתם לב ועלה מהשיחה, נושא היהדות והשילוב הוא חלק לא משמעותי מתוך תפיסתם, כפי שהוצג לנו. זה שאנחנו נקיים תהליך בירור כיווני החינוך עם "ערי חינוך" לא קשור לקביעת מדיניות שלנו בעניין זרמים חדשים או מגמות כלשהן, גם אם לדורות העכשוויים יש צורך במגוון, כאן ועכשיו.

פרחית – בית הספר עשה שינוי משמעותי בנושא השילוב בשלוש שנים האחרונות.

רונן  - זוהי טרגדיה, למה ? כי ייתכן שזוהי היוזמה הנכונה, בזמן הלא נכון. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו "קניבליזציה" של בית ספר מגילות, על ידי יצירת מסלולים, כאשר אין לנו מסה קריטית של תלמידים כדי לספק חינוך עשיר בבית הספר. לא מציאותי להשוות אותנו עם ערים גדולות כגון ירושלים, כפר סבא ורחובות, בהם בבי ספר עם חמש כיתות בשכבה לפחות ניתן לייצר מסלולים, או להקים בית ספר ברוח זו בשכונה נתונה.

אפי – אם כל האמפתיה, יש לעצור את הפעילות הזו, הרשות לא יכולה להרשות לעצמה שתהיינה פריצות נוספות.

רוב רובם של חברי הועדה הסכימו והמליצו כי אין לאפשר פעילות של מסגרת זו וכי יש לפעול על מנת לחזק את מסגרות חינוך הרשמיות,  החוקיות והקיימות, וזאת בהמשך לסיכום הדיון שהתקיים במליאת המועצה (בהרכבה הקודם, לפני כשנה).

אריה – תודה לכולם. רונן ואני נסכם את הנושא, ועם כניסתה של שושי, מחליפתה של אודי, נטפל בכך.

 

רשם: רונן בר-אברהם

 

העתקים:

חברי הוועדה, חברי מליאה, מנהלי קהילות, מנהלי בתי ספר, מזכירויות היישובים

האחריות הינה של המבקר בלבד, והמועצה אינה אחראית בכל צורה שהיא לטיב ו/או לתוכן האתר והאמור באתר הינו בגדר המלצה בלבד

עיצוב: Ronnie Baruch | תכנות: tq.soft

נגישות