כלים שיסייעו לכם להתמודד במצבי לחץ פחד וחרדה

עבור ילדים וגם למבוגרים לא יזיק


·        חשוב שתדעו: הלחץ מהמצב הוא תגובה נורמלית למצב לא נורמלי

·        שתפו ברגשות ובתחושות בהתאם לגילאים

·        עזרו לגוף להירגע ולהסדיר נשימה

·        חלקו תפקידים בתוך במשפחה לזמן חירום

·        הפכו את המרחב המוגן למקום נעים ומזמין

·        נסו לשמור על שיגרה בבית ובמשפחה

·        יום אחרי: תנו לגוף את המנוחה שהוא זקוק לה

ובהרחבה:

בעקבות החמרת המצב הביטחוני : טיפים להתמודדות עם פחד וחרדה בקרב ילדים

 בעקבות ההסלמה בדרום ומתח באזורים נוספים במדינה עלולות להתעורר אצל הילדים תחושות של חוסר ודאות,  כעס, פחד וחרדה. 

כיצד נוכל להקל עליהם?

 

 1.      שוחחו עם הילדים תוך גילויי הבנה ואמפתיה מבלי לשפוט ואפשרו להם לבטא את תחושותיהם. שימו לב: מומלץ לייצר דיונים ושיחות שאינם ארוכים מדי. גם שיחה בת 10 דקות יכולה להפיג חששות ולאפשר התמקדות בפעילויות השגרה.

שאלות אפשריות:

·         מה אתם מרגישים עכשיו לגבי מה שקורה?

·         האם זה שונה או דומה לאירועים קודמים? במה?

·         מה עוזר לכם בדרך כלל?

חשוב לתת לגיטימציה לרגשות של פחד, חרדה וכעס ולנרמל אותם. למשל, אפשר לומר "אלו רגשות נורמליים למצב, וחשוב וטוב שנדבר עליהם". ניתן להוסיף שכאשר אנחנו משתפים אנחנו מרגישים פחות לבד עם התחושות שלנו. שימו לב, יכול להיות שילדים מסוימים יגיבו בצחוק או בהומור. זוהי תגובה נורמטיבית שמסייעת להתמודד עם תחושות לחץ וחרדה וחשוב לזכור זאת ולא להגיב בכעס לתגובות כאלה.

2.      שתפו את הילדים בתחושותיכם, באופן מבוקר ומותאם לגילם. תוכלו לספר להם כיצד אתם מרגישים כאשר אתם שומעים על האירועים, ובעיקר התמקדו במה עוזר לכם להתמודד עם מצבים קשים. השיתוף יכול לעודד את אותם הילדים המתקשים לשתף.

3.      העבירו לילדים מסר אופטימי המבטא אמונה בכוחות וביכולת של כל אחת ואחד מהם להתמודד עם קשיים, ואמונה ביכולת שלהם לבקש עזרה בשעת הצורך. הדגישו כי בקשת עזרה מעידה על כוח. כאשר מעבירים  לילד מסר: "אני סומך עליך ומאמין בך שתוכל להתמודד ואם תתקשה תדע להיעזר", זה עוזר לו לפתח חוסן נפשי.

 4.      מומלץ להיזכר יחד עם הילדים באירועים חיוביים שקרו בעבר הקרוב והרחוק, אירועים שבהם נהניתם יחד וחוויתם תחושת ביטחון.

 5.      היכולת להתגייס עבור מישהו אחר מאוד מחזקת. בידקו ביחד עם הילדים- האם ניתן לעזור למישהו בסביבתכם?

 6.      שתפו את הילדים בכך שאנשים רבים במדינה שלנו דואגים וקשובים לנעשה ופועלים בכל דרך לחזור לשגרה. תוכלו לומר לילדים כי ברגעים כאלה להרגיש יחד ולהיות חלק מקהילה עוזר מאוד להרגיש בטוחים ורגועים ויותר.

 7.      שימו לב אם עולות תגובות קיצוניות. אם כן, מומלץ להתייעץ עם אנשי מקצוע. תגובות קיצוניות יכולות לכלול בכי, חוסר שקט, כעס לא מותאם, דיווח על חוסר בשינה או חוסר תיאבון.

 8.      מורים שממשיכים לעבוד עם תלמידיהם במסגרת הקייטנות יכולים לקיים פעילות הפגתית, כגון ציור להבעת תחושות, העברת דמיון מודרך, פעילויות ספורטיביות משחררות או כל פעילות חווייתית אחרת שתאפשר לילדים לשחרר באופן פיזי תחושות של מתח ולחץ.

 

 

 

 

כתבה: ד"ר אתי אבלין

 

האחריות הינה של המבקר בלבד, והמועצה אינה אחראית בכל צורה שהיא לטיב ו/או לתוכן האתר והאמור באתר הינו בגדר המלצה בלבד

עיצוב: Ronnie Baruch | תכנות: tq.soft

נגישות