מומחים לחיים

טיפים, כלים והדרכות לכל תחומי החיים

איאן פרידמן, פסיכולוג המרכז הטיפולי במגילות

איאן פרידמן, פסיכולוג המרכז הטיפולי במגילות

כמה עצות להתמודדות בעת משבר הקורונה:

  1.   ליצור שגרה. להתעורר וללכת לישון בשעה סבירה. לבנות לו"ז מגוון של עבודה / למידה / וזמן "פינוק".
  2.  להתלבש בהתאם "למה שרוצים" ולא מה שיש כרגע. לטפח את עצמך – מקלחת, ציחצוח שיניים, איפור. צורת הלבוש שלנו משפיעה על ההרגשה שלנו!
  3. בהתאם להנחיות / מגבלות - לצאת כל יום לחצי שעה. מוקדם בבוקר או מאוחר בלילה. אם אי אפשר או אם את/ה בקבוצת סיכון, אז להיות בתוך הבית עם חלון פתוח.
  4. זמן לתנועה. חשוב מאוד לנוע כל יום לפחות 30 דקות. אם אי אפשר לעשות כושר בחוץ, אז בתוך הבית. לרקוד, ללכת, לרוץ, לעשות כושר. יש המון סרטונים ביוטיוב שיספקו אווירה, הדרכה או רעיונות.
  5. ליצור קשר וירטואלי עם אחרים. טלפון, וואטסאפ, FaceTime, אינסטגרם וכו'. הקשר מיועד גם להעניק וגם לקבל תמיכה. לא לשכוח לעזור לילדים ביצירת קשרים. כמו שאנחנו מתגעגעים לקשר, גם הם מתגעגעים לחברים שלהם.
  6. להקפיד על הרגלים תזונתיים בריאים. לשתות מים ולאכול בריא. לחץ ואוכל בדרך כלל לא מסתדרים ביחד. יש נטייה לאכול יותר מדי, "לפנק את עצמי" או לחלופין, לשכוח לאכול. היכנסו ל"מאסטר שף" או לאתרי בישול אחרים ותלמדו להכין משהו חדש כל שבוע.
  7. ליצור "ארגז כלים טיפולי" אישי – למבוגרים ולילדים. אסטרטגיות לטיפול / טיפוח עצמי בדרך כלל כוללים מרכיבים חושיים. דוגמאות – שמיכה רכה או בובה, שוקו חם, תמונות מנופש או אירועים משפחתיים, מוזיקה, שמנים ריחניים, ספרים, יומן, מחברת צביעה, בועות, תרגילי הרפיה או מדיטציה.
  8. זמן איכות עם ילדים – במיוחד במשחק. ה"שפה", במיוחד של ילדים קטנים, היא משחק. ניתן לראות נושאים כגון מחלה, ביקור רופא, או אסונות וטרגדיות. עבור ילדים משחק הינו הכרחי לצורך עיבוד רגשות ועולמם.
  9. לדון לכף זכות! לחץ והימצאות זמן רב בתנאים של הסגר והצטופפות עלולים לגרום לתגובות של עצבנות, כעס, תוקפנות ואף אלימות. השתדלו לנווט באלגנטיות דרך התקופות הסוערות. מותר לא להיענות לכל הזמנה לוויכוח. כדאי מאודלא לנטור טינה. כולם משתדלים לעבור את המשבר כמיטב יכולתם.
  10.  למרות הצפיפות, חשוב שלכל אחד ואחת במשפחה יהיה מקום אישי-פרטי. מעין מקום בטוח הכולל את הדברים שהם אוהבים ואולי גם את ה"ארגז כלים" שלהם.
  11. לצפות לבעיות התנהגות אצל ילדים. בזמן שאין שיגרה, ואין שליטה, יש המון חרדות ופחדים והם עלולים להגיב התנהגותית. כמו כן, ניתן יהיה לראות קשיי שינה, קשיי פרידה, סיוטים. זה לא הזמן להכניס גבולות חדשים או ציפיות ודרישות להתנהג למופת. כעת זה הזמן לחזק את הקשר עם ילדים, להיות משענת עבורם.
  12. להנמיך ציפיות גם עבור עצמכם! אין מפת דרכים. זוהי תקופה של אי וודאות וחששות. זה הזמן לתרגל ולהפנים "קבלה עצמית". לאהוב את עצמכם ללא תנאים.
  13. להגביל את החשיפה לקורונה בתקשורת ובמדיה החברתית. אפשר לבדוק פעם-פעמיים ביום במקורות רשמיים. תשתדלו לא לדבר על מצבים קשים מול ילדים. יחד עם זאת חשוב לתת להם הסבר מותאם גיל ויכולת הבנה. חשוב לתווך את החשיפה שלהם לחדשות.
  14.  שימו לב והתייחסו לטוב שקיים בעולם. לרופאים וצוותי רפואה, למתנדבים, לשכנים טובים ועוד ועוד. חשוב לאזן את הכבדות סביב המשבר הנוכחי עם דברים חיוביים.
  15. עזרו לאחרים. חפשו את הדרך שלכם לתת – למשפחה, לחברים לשכנים, לקהילה. עשייה, במיוחד בעזרה לזולת עשויה להעניק לנו תחושה לא רק של שליטה באי של אי וודאות, אלא גם של סיפוק וערך עצמי.
  16. חפשו את המקומות שכן ניתן להיות בשליטה. לנקות את הבית (בלי לחץ), לסדר את הארונות, את המדפים, את המחסן או החצר.
  17. זה הזמן להתחיל פרויקט חדש: ללמוד לנגן, לצפות בסדרה, ללמוד לבשל או לתפור, לצייר, לצלם. משהו להסיח את הדעת ממה שקורה בחוץ. יצירתיות עוזרת במיוחד בעיבוד רגשות ושחרור מתח.
  18. יש המון דאגות כיום. חשוב לאזן את הכבדות של התקופה עם הומור וקלילות. חפשו את הסרטונים המצחיקים ביוטיוב, בטיק-טוק, בנטפליקס או במקומות אחרים.
  19. בעת קושי, הושיטו יד לעזרה. בקהילה יש המון משאבים, שכנים וחברים, מוסדות רשמיים ומטפלים פרטיים. חשוב להתמיד בנטילת תרופות באופן עקבי. להמשיך בטיפולים רגשיים, אפילו אם במרחק – בזום, בוואטסאפ או בטלפון. לשמור על קשר עם צוות בית הספר של הילדים. לפנות לקבוצת תמיכה מתאימה.
  20. ואולי הכי חשוב – הזכירו לעצמכם שהמשבר הזה הוא זמני. התקופה הזו תעבור. אנו לא יכולים לדעת מתי או איך. כעת אנו מתמודדים עם הכאן ועכשיו, מהרגע להרגע. גם אם זה נראה "אינסופי", הזכירו לעצמכם כל יום מה כן עשיתם, איך הצלחתם, אילו מעשים טובים עשיתם או ראיתם. שאלו מה אפשר ללמוד מהמשבר, איך ניתן לגדול, להתפתח, אילו שינויים אתם רוצים בחיים, לאילו יעדים אתם רוצים להגיע. ובסופו של דבר - מה עיקר ומה טפל...

האחריות הינה של המבקר בלבד, והמועצה אינה אחראית בכל צורה שהיא לטיב ו/או לתוכן האתר והאמור באתר הינו בגדר המלצה בלבד

עיצוב: Ronnie Baruch | תכנות: tq.soft

נגישות